bramviskil.reismee.nl

Eerste blog vanuit Oeganda

Hee allemaal,

Jaja, daar is ie hoor: mijn eerste blog vanuit Oeganda. Ik heb gisteren een prima vlucht gehad. Ik vloog om 09.50 vanaf Schiphol en kwamen iets voor schema aan op Kigali in Rwanda. Daar gingen wat mensen van boord en kwamen er weer anderen bij. Het blijkt dat het vliegtuig heen en weer vliegt met elke keer dezelfde route: Amsterdam- Kigali- Entebbe - Amsterdam. Na een klein uurtje vertrokken we vanuit Kigali richting Entebbe, waar we al na een korte vlucht van ongeveer 40 minuten aankwamen. Dit was omstreeks 22.00 uur lokale tijd, 20.00 in NL. Voor ik m’n bagage op kon halen, moest ik eerst mijn visum laten controleren. Dit gaat er grondig aan toe en duurt dan ook een tijdje. Uiteindelijk zat ik om 23 uur bij de vaste chauffeur van Doingoood in de auto. Hier begon mijn Afrika avontuur dan echt! Charlie, de chauffeur, was een hele aardige gast die wel hield van een praatje. Hij liet me ook gelijk zien waar de president woonde. Het verkeer in Oeganda is echt iets dat je mee moet maken voordat je er een voorstelling bij kunt maken: het is één grote chaos! Na een uurtje rijden kwamen we aan bij het Doingooodhuis, waar er 2 meiden waren opgebleven om me te verwelkomen. Ik heb voorlopig mijn eigen kamer, waarin 1 stapelbed staat, dus dat is wel lekker rustig en fijn.

De volgende dag stond de wekker om 8 uur, want Joris zou er om 9 uur zijn om mij een citytour te gaan geven. Ik zat net aan mijn boterham met jam toen zowel Frank als Joris binnenkwamen, de twee coördinatoren van Doingoood in Kampala. Joris heeft me toen even het een en ander verteld, waarna we aan de citytour begonnen. Het doel van de citytour was om me te laten zien waar de supermarkt is en om een simkaart te halen, zodat ik hier ook kan internetten buiten het Doingoood huis. Om bij het winkelcentrum te komen gingen we met het gebruikelijke openbaar vervoer in Kampala: een boda boda, oftewel een kleine motor. Wederom een compleet gekkenhuis in dat verkeer! Maar we kwamen veilig en wel aan op locatie, waar ik me voor het eerst in mijn leven miljonair waande, toen ik ging pinnen. In Oeganda betaalt men namelijk met de Oegandese shilling, waarvan de koers ongeveer 4000 Oegandese shilling = €1. Ik pinde het maximale bedrag: 1.000.000 Oegandese shilling, omgerekend dus zo’n €250 haha. Na de simkaart te hebben geïnstalleerd, reden we weer terug naar het doingoood huis. Na een korte pauze zijn we toen naar het Agapa Ministries project gereden, wederom met een boda boda, waarbij je voorafgaand aan iedere rit eerst de prijs moet afspreken en afdingen. Aangekomen op het project zag ik waarvoor ik hier gekomen ben: Afrikaanse jongens vol energie die wat willen maken van hun leven en daar een kans voor verdienen. Het agape ministries project bestaat uit 2 vestigingen. Onze eerste stop was op het drop-in centrum. Hier kunnen de jongens vrijwillig binnenlopen om les te krijgen, te spelen, of gewoon even uit te rusten. Ik werd rondgeleid door Uncle Philip, de leider van het drop-in centrum, een hele aardige man. Ze hebben een klein klaslokaal, een kleine ruimte voor wat creatief werk, een kantoortje, een algemene ruimte en een heel primitieve keuken.

Hierna gingen Joris en ik door naar de tweede vestiging van het project: het boys home. Dit is een volledige opvang waar de jongens heel de week verblijven en dus ook les en eten krijgen. Na een korte rondleiding van Joris ontmoetten wede leider: Uncle Isaac, wederom een ontzettend aardige man. Het Boys home is wel in een betere staat dan het drop-in centrum, hetgeen een goede zaak is, aangezien er daar veel jongens blijven slapen.

Toen was het tijd om afscheid te nemen en keerden we huiswaarts. Vrijdagavond is pizza avond heb ik vernomen, dus dat komt vast goed vanavond ;)

Nu is het weekend en maandag ga ik vol enthousiasme aan het project beginnen!

Zo.. dan zijn jullie ook weer op de hoogte!

Groetjes uit Oeganda,

Bram

Reacties

Reacties

Ellemieke

Ahhh wat een indrukken allemaal in één keer! Fijn om te horen dat je zo goed bent opgevangen Brammie! Hoe voelt het om miljonair te zijn? ??
liefs!

Anneloes

Wat een toffe verhalen allemaal, Bram! Leuk om te horen dat de eerste kennismaking al zo goed was. Veel plezier deze dagen en geniet van je pizza vanavond ;) Liefs Xx

Carolien

Wat een heerlijke eerste dag in Uganda heb jij zeg.
Wat heb je al veel meegemaakt!
Dit weekend even lekker acclimatiseren en dan maandagmorgen aan de slag op het project! Heerlijk, je avontuur is begonnen Bram.
Geniet ervan, je hebt er zo naar uitgekeken ??

Martina

Wat heerlijk om jou verhaal te lezen; fijn dat het allemaal goed gaat, en dat er allemaal van die aardige mensen zijn, en wat veel indrukken heb daar al opgedaan in 1 dag!! We wensen jou een heel fijn weekend toe, geniet ervan xx en dan op naar de maandag!! XX van ons allemaal uit Puttershoek

Sonja

Wat een leuk verhaal Bram en wat fijn dat alles goed is gegaan! Fijn weekend en heel veel plezier!?

Tante El

Hé Brammetje,

Wat een warm onthaal, fijn voor je.
Kijk uit naar het vervolg.
Groetjes ook van Adwin.
XX

Oma prins

Hoi Bram , wat

Oma Prins

Hoi Bram , wat een belevenissen op je eerste dag . Fijn dat je eerste ontmoeting zo prettig is verlopen . We hebben genoten van je blog , en wachten met spanning op de volgende . Een gijn weekeind en as maandag een fijne 1e dag met je jeugd . Groetjes oma

Opa prins

Hoi Bram hier een berichtje van Opa fantastich dat je zo met elkaar kan praten en wat een leuke BRIEF heb je geschreven ,met wat fantasie rijden we zo mee met je op de boga boga door de stad.Bram een heel fijn weekend . Het is nog wel even wennen maar we kijken al uit naar je nieuwe bericht heel fijn

Tobias & Davonne

Hi Bram,
Wat leuk dat je al je eerste blog hebt kunnen schrijven. In zo’n korte tijd al een hoop gezien. Gaaf! Geniet van je weekend en alvast veel succes
maandag!
Liefs van ons.

Jolanda

Hoi Bram wat leuk ofzo met je "mee "te reizen!!!
Want indrukken zeg!!! Nu nog ff wennen, maandag je nieuwe avontuur: super!!!
Veel succes!! Groetjes

Willem en Elly

Hoi Bram, wat fijn dat de reis goed is gegaan en ook je ontvangst in Oeganda! Een fijn weekend en suc6 maandag met je werk daar! We vinden het leuk om met je ‘mee te reizen’!
Groetjes van de Steenplaats!

Leen fortuin

Mooi om te lezen dat je veilig aan bent gekomen. En je zal het wel gaan merken, Afrikaanse mensen zijn vaak heel hartelijk. Maar het verkeer is een verhaal apart, lijkt wat op Jamaica. Veel zegen dit project en top dat we mee mogen beleven.

Marcel en Coriene

Hoi Bram. Goed te lezen dat je je welkom voelt na zo’n lange reis.
Nu op naar maandag zodat je kunt gaan doen waarvoor je gekomen bent. Ennuh....voorzichtig op de boga boga ?
Fijn weekend nog verder. Tot de volgende blog.
Liefs van ons

Krista

Hoi Bram,
Wat ontzettend leuk om je zo te volgen op jouw reis! (getipt door je moeder :))
Ik wens je een prachtig mooi avontuur, waarin je de wereld weer een beetje beter mag maken!
Groetjes
Krista

Carolien & Remco

Hoi Bram!
Mooie verhalen die wij graag meelezen.
Wij wensen je een hele mooie tijd daar.
Groeten, Caroline en Remco

Lisa

Ha Bram,
Wat leuk om zo met je mee te genieten. Het klinkt als een goed en welkom onthaal. Geniet van het weekend, en kom lekker even bij. Morgen mag je echt beginnen. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen.
Ps: beetje laat gereageerd, maar ik heb een drukke dienst.
Heel veel liefs van Lisa
En natuurlijk ook van Chris

Govert

Ha die Bram, nou we gaan je volgen via deze blog hoor. Zo blijven we op de hoogte van je belevenissen. Je zult vast een hoop gaan meemaken daar in Oeganda, beetje jaloers ben ik wel hoor...en herkenbaar inderdaad die chaos op de wegen daar, erg indrukwekkend. Hopelijk krijg je alle kracht om deze 10 weken te dienen, want dat ga je feitelijk doen en ik weet zeker dat je dat ook je hele leven bij je zal dragen. Vanuit het nu regenachtige Strijen alle goeds daar in Oeganda, Jo en ik letten wel op je ouders, drinken zo af en toe een wijntje met ze ( want wie moet je moeder nu de groeten doen tenslotte? ) en we gaan elkaar ontmoeten...daar...nu al heel veel zin in. Maar eerst genieten van die mooie tijd daar met al die mooie Oegandeese mensen. Alle goeds van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood