bramviskil.reismee.nl

Wederom een topweek

Hee allemaal,

Het begint een beetje eentonig te worden, maar ik heb weer een topweek achter de rug!

Maandag was Jick voor het eerst op het project. Toen hij met Frank aankwam tijdens mijn les was gelijk alle concentratie weg bij de jongens haha. Jick is ook een sportieve jongen, dus die doet ook volop mee met voetballen. We zijn ook van plan om wat extra activiteiten te gaan organiseren.

Ik heb deze week weer heel de week lesgegeven op het drop in: maandag, woensdag en vrijdag Engels en dinsdag en donderdag rekenen. Het is ook leuk om te zien dat sommige jongens veel beter zijn in rekenen dan in Engels, en ook andersom. Wasswa bijvoorbeeld, de oudste jongen van de groep (16), is helemaal gek van wiskunde, maar Engels vindt hij erg moeilijk. Dan komt hij ‘s ochtends naar me toe en vraagt hij: “teacher, mathematics?” En als ik hen dan vertel dat we inderdaad wiskunde gaan doen is hij helemaal blij. Ivan, de 11 jarige jongen waar ik het al eerder over gehad heb is erg goed in Engels, maar heeft meer moeite met wiskunde. Allan is de beste allrounder. Allan is ook erg leergierig: hij is bijna altijd als eerste in het ‘klaslokaal’. Het klaslokaal moeten jullie zien als een schuurtje. Het is er erg donker, maar de deur is net groot genoeg om voldoende licht binnen te laten. In het lokaal staan 4 houten bankjes, waar 2 of 3 jongens aan zitten. Meestal geef ik rond de 10 jongens les. Hoogtepunten deze week waren dat Andrew (die door iedereen Musisi (zijn cultuurnaam) genoemd wordt) me meerdere keren heeft bedankt voor de les en de rest van de dag. Heel mooi om die dankbaarheid te ervaren. Hoe vaak zou een 13 jarige de docent in Nederland hebben bedankt voor de les in 2017? Waarschijnlijk ongeveer even vaak als Musisi dat deze week heeft gedaan! Ik weet niet of ik dit al eerder geschreven heb, maar Musisi is ook de ‘kliko’ van de groep. Wat deze jongen naar binnen werkt tijdens de lunch.. echt ongelofelijk haha.

Op het boyshome wordt het eigenlijk ook alleen maar leuker. Ik begin iedereen natuurlijk steeds beter te leren kennen. Guurtje heeft deze week ook een middag allemaal zinnetjes in het Luganda opgeschreven. Dit vinden ze natuurlijk helemaal geweldig. We worden ook dagelijks overhoord of we het nog weten. Op hun beurt leren ze natuurlijk een klein woordje Nederlands van ons. Donderdag was er weer een family meeting. Deze duurde zoals gebruikelijk weer erg lang haha. Na 3 kwartier was iedereen aan het woord geweest, maar toen moest Isaac nog wat kwijt, waardoor er nog 3 kwartier bij kwam hahaha. Isaac en Philip zijn allebei wel van het kaliber: gooi er een kwartje in.. Er wordt overigens altijd geopend en afgesloten met een lied en een gebed. In het afsluitende gebed bad Isaac ook nog voor Jick en Guurtje dat ze alles mochten zien op safari wat ze wilden zien. Wel gaaf dat 2 niet gelovigen dat dan toch erg waarderen en er ook over begonnen tegen mij :) Ik heb het sowieso ook al met hen over het geloof gehad. Ze zijn allebei wel open minded, hetgeen wel belangrijk is voor zowel in het huis (waar veel gelovigen wonen) als op het project waar gewoon veel met het geloof wordt gedaan. Maar even terugkomend op mijn week bij Agape, die was dus weer top :)

Verder stond deze week in het teken van Sinterklaasavond. We hadden lootjes getrokken en zouden voor diegene een cadeautje kopen voor ongeveer 10 duizend shilling en een gedicht schrijven. Voordat we hiermee begonnen had Jick echter nog een mededeling. Hij had namelijk een pakketje uit Nederland meegekregen voor ons allemaal. Uit het gedicht konden we nog niet direct opmaken van wie het afkomstig was, maar de verdenkingen kwamen al snel op de moeder van Bram terecht, hetgeen ik kon bevestigen toen ik het handschrift zag. Wat een verrassing was dat zeg! We kregen allemaal een chocoladeletter, zelfs een voor alle bewakers en de schoonmaakster. Moeders was zelfs de wandelende vlooienbal, Max de hond, niet vergeten haha. Ook zaten er heerlijke pepernoten in het pakket! Wat een topverrassing Mam xx! We hebben er van genoten, ook al zijn nog niet alle kruidnoten op en heb ik nog keurig een stukje chocoladeletter bewaard haha! Toen ik de eerste echte pepernoot in m’n mond stak zei Frank, de coördinator: “Mensen, als jullie nog willen weten hoe een gelukkig mens eruit ziet, moet je even naar Bram kijken” Haha! Ik had het laatst ook toen Lies trakteerde op pure cote d’or chocolade: ik kreeg letterlijk kippenvel, wat natuurlijk weer tot grote hilariteit aan tafel leidde ;)

De rest van de avond was ook superleuk! Ik had het lootje van Liesbeth getrokken. Het was best lastig om een gedicht te schrijven voor iemand die je niet zo goed kent, maar toch was dit bij iedereen best goed gelukt :) Kortom, het was een hele heugelijke pakjesavond in Kampala ;)

Woensdagavond zijn we nog uiteten geweest, wat weer erg lekker was. Vrijdagochtend zijn Guurtje, Jick, Lies en Liesbeth op safari gegaan naar de Murchison Falls, de safari die ik ook nog ga doen in Januari, dus we zijn dit weekend maar met z’n vijven in het huis, want Sanne is helaas door vervelende omstandigheden vrijdagavond al naar huis gevlogen. Ik heb vanmorgen samen met Mieke boodschappen gedaan voor de bbq van morgen. Uiteraard hebben we eerst even een bakkie gedaan bij Java’s ;) We gaan straks naar de kerk, zodat we morgen bij mooi weer kunnen gaan zwemmen.

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend!

Groetjes uit het heerlijk warme, sneeuwvrije Oeganda ;)



Reacties

Reacties

Pa

Hè Brammie , je hebt wederom een fijne blog geschreven. We maken het zo allemaal mee. Het filmpje van de sinterklaas avond was ook echt leuk. WAt een leuke en enthousiaste huisgenoten. Je verhalen over het lesgeven en de reacties van de boys vinden we helemaal fantastisch. Je bent een kei! Geniet nig lekker, veel plezier en hopelijk ook volgende week weer mooie ervaringen met de boys. groeten aan allemaal !

Oma

Hoi Bram , nou dat is smullen hoor als jou blog komt . We zaten nog aan de lunch maar hebben eerst jou verhaal gelezen. Fantastisch hoor . We hebben ervan genoten . Wat fijn hè dat het zo goed gaat met de jongens . Fijn dat je ze werkelijk wat kan leren . Fijn dat je ze ook steeds beter leert kennen en hopenlijk ook meer voor hen gaat betekenen . In de blog van 13 nov . Schreef je geraakt te zijn door tekst van het lied " send me to my neighbours enz. Ik geloof dat je het zeker zo mag zien dat je een missie hebt . Ik wens je Gods zegen op deze missie . Liefs van ons beide O en O

Martina

Lieve Bram,
Wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven, we genieten met jou mee , met al je mooie belevenissen, leuk dat jullie ook met elkaar Sinterklaas hebben gevierd en wat een gaaf filmpje was dat, konden wij ook even zien hoe gezellig het bij jullie is het dooinggoedhuis is!! wij wensen jou een heel fijn weekend en voor van de week weer veel avonturen met de jongens!! liefs van ons allemaal xx je tante

Bert

Ha die Bram,

Geweldig je te volgen! Wat een indrukken en wat bijzonder er deel van uit te mogen maken....Wat bij ons normaal is, is daar bijzonder... Je wordt bepaald bij de grote verschillen..... dankbaarheid voor iets heel kleins....om stil van te worden! Fijn dat je zo een bijdrage mag leveren op jouw manier! Veel Zegen op je werk daar. Verbonden door die Ene Heer! We denken aan je en bidden voor je...Morgen weer een opname van het koor!!! Hartelijke groet, Bert en JosĂŠ Priem

Mama

Lieve Bram!
Het is voor de thuisblijvers zeker niet eentonig hoor om te horen dat jij weer een topweek beleefd hebt?.
Wij zijn dankbaar dat je het zo fijn hebt op je project, dat je tot zegen mag zijn voor de kinderen daar ??.
En het is ook geweldig dat jullie het onderling in het Doinggooodhuis zo goed hebben.
Wat een heerlijke Sinterklaas avond hebben jullie beleefd, en wat een topgozer hè die Jick? Die heeft toch maar mooi voor het transport van al dat lekkers gezorgd?.
Nogmaals super bedankt Jick!
Wij wensen jullie vanavond een gezellige barbecue toe, als de safari gangers weer terug zijn! Dat zullen vast weer mooie verhalen worden tijdens het eten!
Een fijne dag en weer een gezegende week op het drop in en boyshome gewenst!
Dikke kus, mama

Demi

Hoii Bram!
Wat superleuk, en helemaal niet eentonig, om te lezen hoe het daar gaat. Grappig om zien hoe het lesgeven daar in Oeganda heel anders maar toch op sommige vlakken ook hetzelfde is! Ook hier hebben kinderen vaak een vak wat ze veel leuker vinden, toch fijn dat ze bij jou goed terecht kunnen met vragen over rekenen. (Misschien wel beter dan mijn kids bij mij ?)

Nog een hele fijne tijd daar, groetjes uit het besneeuwde Strijen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood