bramviskil.reismee.nl

Woensdag tm zaterdag

Hee allemaal,

Zijn alle kerstvoorbereidingen al gedaan? Hier is het vrij moeilijk om in de kerstsfeer te komen door het weer haha. Het droogseizoen is begonnen hier, wat betekent dat het iedere dag tegen de 30 graden is!
Woensdag was m’n eerste volledige dag op het boyshome. De jongens krijgen heel de ochtend les: van 8 tot 13 uur, met van half 11 tot 11 uur een pauze. Van 8 tot 13 moet je wel flexibel, of Afrikaans, nemen. Want ze gingen net beginnen toen wij om half 9 aankwamen en soms zijn de jongens ook nog niet klaar om 13 uur, dus dan loopt het een beetje uit. Op het boyshome hebben ze een docent: Uncle Eric: een prima docent! Woensdag kregen de jongens les in science. Er zit een hele duidelijke structuur in de les. Eerst legt Eric het een en ander uit, dit ging woensdag aan de hand van het beantwoorden van vragen van een schoolexamen, en na de pauze moeten de jongens al deze theorie overschrijven en er een aantal vragen over beantwoorden. Na de rijst met bonen was het weer tijd om te spelen. Guurtje had verstoppertje geïntroduceerd, waar ze helemaal in op gingen.
‘S avonds zijn we gezellig uiteten geweest bij Que Passa?, een Mexicaans restaurant! Erg gezellig en prima eten :)
Donderdag kwamen we aan en hoorden dat er geen les meer gegeven zou worden tot 2 januari! Daarom besloten Guurtje en ik toch iets educatiefs te doen, maar wel in spel-vorm: galgje. Dit vonden ze hartstikke leuk, maar na een klein uurtje hadden ze dat wel weer gezien en gingen ze buiten voetballen. Uncle Eric was wel aanwezig en besloot halverwege de ochtend om toch nog maar een les te geven in topografie haha. De jongens vinden dit razend interessant, want de meesten kunnen niet eens Oeganda vinden op de wereldkaart. Na de lunch was het hoog tijd om te voetballen: Jick en ik tegen de rest (mannetje of 8 haha). Dit vinden ze prachtig en het is nog eerlijk verdeeld ook ;) Na een klein half uurtje zijn Jick en ik natuurlijk drijfnat van het zweet, maar hebben die gasten wel weer een wereld tijd gehad, en daar gaat het allemaal om! Om 3 uur was er weer een family meeting, die dit keer niet zo lang duurde, omdat er natuurlijk niet zoveel jongens meer zijn. Vanaf het boyshome zijn Guurtje en ik gelijk doorgegaan naar de moskee, waar Annick en Rosalie op ons wachten. Voor 15 duizend shilling krijg je een rondleiding door de Gaddafi Moskee. Het is een heel mooi gebouw en het is interessant om te zien dat de bidruimte voor de heren 3x zo groot is als die voor de dames... Het hoogtepunt voor mij was echter het beklimmen van een toren. We moesten 272 treden beklimmen, maar dat valt allemaal best mee hoor, en het uitzicht is geweldig! Je kunt vanaf de toren heel Kampala zien. De gids vertelt ook het een en ander over de stad, waardoor het een ideale manier is om snel wat over de stad te leren. Absoluut een aanrader voor iedereen die ooit van plan is Kampala te bezoeken ;)
‘S avonds hebben we pannenkoeken gegeten en hebben Jick en ik ons weer vermaakt met 24 haha.
Vrijdagochtend gingen Annick en Rosalie op safari, waardoor we heel het weekend maar met z’n drieën in huis zijn, wat best wel gek is want nog niet zo lang geleden waren we nog met z’n tienen!
Vrijdag was Guurtjes laatste dag. Toen we aankwamen waren ze de auto aan het wassen. Af en toe had ik het idee dat hij alleen maar viezer werd, maar de middelen zijn natuurlijk ook beperkter. Wij zullen veel eerder ons water verschonen en hebben 38 verschillende borstels en sponzen. Zij hebben één versleten doekje, een harde borstel die ze gebruiken om de banden mee schoon te maken (onder het motto: wat zwart is, moet zwart blijven denk ik), en een tandenborstel en gewoon een stukje zeep, waar ze ook hun kleren en handen mee wassen. Niet bepaald wash and shine dus haha. Ook was er grote ophef toen een vrachtwagen het muurtje bij de poort had geraakt. Resultaat: de helft van het muurtje lag voor het resterende muurtje. De vrachtwagenchauffeur reed al snel door. Philip is er nog achteraan gegaan en heeft nog met de man gesproken, maar ik verwacht niet dat ze verzekeringsgegevens hebben uitgewisseld, want Philip zei dat ze het muurtje niet opnieuw gingen opbouwen, omdat de kans groot is dat hij binnenkort weer geraakt wordt hahaha.
Halverwege de ochtend werden er ballonnen uitgedeeld. Je hebt geen idee hoe blij 12-14 jarigen kunnen zijn met ballonnen! Uncle Eric knoopte ze allemaal aan een touw en maakte er op deze manier een slinger van: kerstversiering 2.0 zullen we maar zeggen.
‘S middags hadden we weer een fellowship, een mini kerkdienst. We lazen het kerstverhaal en aan het eind werd Guurtje uitgebreid bedankt voor haar inzet op het project. In het slotgebed werd Guurtje nogmaals bedankt en werd ook nog gebeden om een zegen over Jick en mijn resterende tijd op het project.
‘S avonds aten we pizza, kaartten we wat en keken we 24 ;)
Zaterdagochtend heb ik geprobeerd in de kerststemming te komen. Ik heb de repetities van het mannengelegenheidskoor teruggeluisterd. Mannen, ik ben trots op jullie en wens jullie heel veel succes morgen! Zing tot ere van Hem. Zoals Lied voor Jezus zo mooi luidt: “Zing een lied en prijs Zijn naam, zing een lied voor Jezus. Laat het door de wereld gaan: Ere zij God!”
‘S middags hebben we bij Java’s geluncht en uitsluitend hebben we boodschappen gedaan. De rest van de dag lekker relaxen :)
Morgenochtend staat weer een bezoekje aan de watoto kerk in de planning.

Lieve mensen, ik wens jullie allemaal een gezegend kerstfeest toe! Tip: bezoek morgenavond de Sint Lambertuskerk in Strijen. Er is een geweldig mannenkoor, kinderkoor en bovendien wordt er gecollecteerd voor het Agape World Ministries: het project waar ik hier in Oeganda aan werk! Ik kan jullie verzekeren: ze kunnen iedere euro gebruiken. Ze hebben nog een ziekenhuisrekening openstaan van ruim €300, dus ik hoop dat ze deze mooi af kunnen lossen met de opbrengst van de collecte. Weet één ding zeker: alle leiding handelt vanuit naastenliefde richting de jongens, dus het geld zal hoe dan ook op een goede manier gebruikt worden! Last but not least, de blijde boodschap wordt er verkondigd: “Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouders! Wonderbare raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.”

Nogmaals hele fijne dagen gewenst en tot in m’n volgende blog :)

Papa en mama

Lieve Bram!
Dank voor je weer heerlijk beeldend geschreven blog....
Soms is het net alsof we er bij zijn, zo goed als je de dingen beschrijft ?.
Sinds je vorige blog moet ik bij elke kip en kalkoen die ik in de winkel zie liggen (en dat zijn er nogal wat in deze tijd, Haha) aan Emma denken die bovenop een kip zat om hem te slachten !!
Bijzonder dat jullie een rondleiding door de moskee gedaan hebben. Ik ben zelf nog nooit in een moskee geweest, jij hiervoor denk ik ook niet hè?
En heel gaaf dat je dan zo'n mooi uitzicht over de stad hebt!
Wij zullen in januari ook ballonnen meenemen. Fijn dat de jongens met zo iets kleins zo blij zijn. (En ze wegen niet veel, dus das een pluspunt ???)
Het zal wel heel stilletjes zijn in jullie huis nu....
Gelukkig komen de safarigangers en Mieke weer thuis met kerst toch?
Wij wensen jou gezegende kerstdagen en een liefdevol 2018 toe. Het zal een kerst zijn die je nooit meer zal vergeten Bram. Zo bijzonder, in een hele speciale omgeving, in jouw geliefde Uganda. Gods zegen toegewenst voor jullie allemaal in het huis en voor alle kinderen en leiding op je project! ? Go tell it on the mountain, that Jesus Christ is born!
p.s . Mooie reclame die je maakt voor onze dienst hier op Strien!
Dikke kus van ons allebei xxx

Leen Fortuin

Bram, ik wens je ook gezegende Kerst ( Christus ) dagen

Piet & Rini

Leuk dat we je kunnen volgen. Wij hopen morgen zeker te gaan naar de kerstnachtdienst. Ondanks die hoge temperaturen daar Prettige kerstdagen. Groet Piet & Rini

Martina

Lieve Bram,
Wat een prachtige verhalen heb je ons weer toebedeeld, prachtig om weer met je mee te mogen beleven, wat maak jij veel mee daar en wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je zoveel kan betekenen voor de jongens!! wij wensen jou een heel fijn en gezegend kerstfeest toe met de mensen daar om je heen, heel veel liefs van ons allemaal xxx tante martina

Adwin en El

Mooi bericht Bram. Aparte kerstdagen voor jou. Desondanks, waar ook ter wereld, is God dezelfde en is Jezus voor een ieder als Mens onder de mensen gekomen om voor ons de weg vrij te maken naar de Vader. Onverdiend na de zondeval maar uit liefde voor zijn Schepping. Je promotie van de kerstnachtdienst in Strijen in goed bedoeld maar..... er is veel concurrentie. Tante El zingt met haar koor in Mijnsheerenland, ook mooi en ...blood is thicker than water....dus... Gezegende kerstdagen voor jou en je dierbaren in Oeganda. Liefs E&A

Rianne

Ha Bram,
Opnieuw een boeiend en vloeiend verhaal!!
De kerstnachtdienst was een stukje hemel op aarde!!
Je zult vast wel opnames gaan zien en/of horen!
Ik wens je Gods zegen en liefde voor het speciale kerstfeest dat je daar zult vieren!
Gelukkig is de Geest niet afhankelijk van weersomstandigheden om in Zijn sfeer te komen!
Groetjes uit Strien!

Arie en Marijke Hoogerwerf

Hallo Bram, De Kerstnachtdienst was heel mooi en wat werd er prachtig gezongen.
De boodschap van Jezus komst als Redder der wereld was duidelijk en....de collectezakken
superzwaar!
Mooi om je verhalen te lezen, we wensen je Gods zegen op dit Kerstfeest en voor je verdere
tijd in Uganda !

Anton

Hee Bram,
Mooi om je verhalen te lezen over het goede werk wat je aan het doen bent in Oeganda. Lijkt me wel een raar gevoel zo'n warme kerst, maar om te fietsen is het een prima weertje en geen last van gladheid ;) Kerst is al een beetje voorbij, maar ik wens je nog fijne dagen toe en succes voor de komende tijd.
Groetjes Anton

Opa prins

Hoi Bram
Wat was dat gisteren leuk,het was of je bij ons in de kamer zat zo duidelijk was je te zien.
Op de I-Pad Het was gisteren heel erg gezellig bij je Ouders ,nog een fijne tijd daar
Opa en Oma.

Doingoood