bramviskil.reismee.nl

Kerstdagen in Uganda

Hee allemaal,

Ik hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad. Hier was het in ieder geval erg gezellig!
Ik ben zondagochtend weer naar de Watoto kerk geweest. Hier hadden ze een hele kerstmusical. Het was zo druk dat ze op heel het terrein stoelen hadden neergezet en dat we niet meer in de kerk zelf erbij pasten. Ik zat samen met Guurtje in een soort schuur met een dak van golfplaten via een scherm alles te volgen. Het was echt heel leuk: het kerstverhaal in een hip jasje. Er worden kosten nog moeite gespaard: kostuums, decor, alles wordt uit de kast gehaald om het zo mooi mogelijk te maken.
‘S avonds heb ik de kerstnachtdienst geluisterd en Guurtje uitgezwaaid die alweer naar huis moest na een kleine 4 weken in Oeganda. Wat was die kerstnachtdienst een feest zeg. Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat het erg druk was en dat het ook live erg mooi was ;)
Maandag, eerste kerstdag, ben ik samen met Jick naar het boyshome geweest. We kwamen om half 10 aan, want het programma zou om 10 uur beginnen. In eerste instantie wilde Philip niet naar de kerk, omdat hij zich niet zo lekker voelde, maar een halve minuut later zei hij: “ik neem ze wel gewoon mee naar de kerk” Haha! De dienst begon om half 11, dus gingen we op z’n Afrikaans 3 minuten voor half 11 weg. Toen we, iets te laat, bij de kerk aankwamen zaten er nog maar 2 mensen, maar er werd al wel muziek letterijk uit de boxen geknald! De jongens vonden het prachtig. Ze dansten en klapten er volop op los. Ruim 2 en een half uur later gingen we weer richting het boyshome. Daar wachtte de kerstlunch op ons: aardappels, matoke (puree gemaakt van groene bananen) en vlees (kip en sukade die nog een paar uur langer had moeten sudderen ;))
‘S avonds heb ik Roelines erfenis bereid: Pilav. We hadden nog wat restjes over van de pasta pesto die ik de dag ervoor had gemaakt, dus we hadden een volledig 3 gangen dinner, want we hadden schepijs meegenomen als toetje :) Na het eten heb ik nog even gefacetimed met de familie thuis. Erg leuk om iedereen weer even te zien en te spreken!
Dinsdag waren Jick en ik gewoon weer om half 9 op het project. Er werd weer volop gevoetbald en ook een nieuw spelletje gespeeld dat ik had meegekregen van m’n oom/tante/nichtjes. Het is een spel waarbij je een kaartje krijgt waarop iets staat afgebeeld, wat je vervolgens moet uitbeelden of omschrijven. Het uitbeelden vinden ze erg leuk, maar omschrijven vinden ze in het Engels erg moeilijk. Na de lunch zijn Jick en ik al snel weer naar huis gegaan, want het was heel erg warm waardoor iedereen erg moe was.
‘S middags nog even lekker in de tuin liggen zonnen, waarna ik ook met de andere kant van de familie gefacetimed heb, voordat we uiteten gingen. We hebben bij Mediteranea gegeten, een hele leuke Italiaan :)
Woensdag hebben we op het project voor het ontbijt gevoetbald. Ze ontbijten normaal gesproken om half 11, in de pauze van de les, maar doen dit nu iets eerder: tussen half 10 en 10 meestal. Het ontbijt bestaat voor de jongens uit porridge met iets erbij (gisteren een ei, vandaag een samosa: een klein gefrituurd bladerdeeg driehoekje met doperwten erin.. erg lekker!). Porridge is een vloeibare vorm van pocho waar heel weinig smaak aan zit. Ik heb het de eerste keer netjes opgedronken, maar nu krijgen we thee :)
Na het ontbijt kwam Joris langs om te kijken hoe het ging. Jick en ik gingen net een estafette organiseren. Eerst moesten ze slalommen en zaklopen, daarna moesten ze 10 rondjes draaien, waarna ze vervolgens de bal onder een bankje door moesten schieten. Dit zorgde weer tot grote hilariteit.
Aan het eind van de ochtend waren we hiermee klaar, waarna de televisie aan ging. Dit vinden ze helemaal geweldig. Ze kijken het liefst hele slechte bollywood films die in het Luganda zijn nagesynchroniseerd XD
Na de lunch heb ik nog even gevoetbald met Jick en Ivan, maar toen ik om 3 uur vroeg of er nog iemand wilde spelen of dat ze liever heel de middag tv keken was het antwoord heel teleurstellend dat ze liever tv keken haha! Dus toen zijn Jick en ik maar naar huis gegaan!
Dat was het weer voor nu weer! Als ik niet meer schrijf voor de jaarwisseling: alvast de beste wensen en een gezegend 2018 gewenst!
Groetjes Bram

Reacties

Reacties

martina

Lieve Bram,
Wat een leuke kerstdagen heb jij gehad en ja wij vonden het ook fantastisch om je weer eens in levende lijve te kunnen zien en horen, wat is je stem heerlijk opgewekt, het straalt er gewoon vanaf dat je het naar je zin hebt. Wij wensen jou en jullie daar ook een fijne jaarwisseling en een gezegend 2018 toe xxx van ons allemaal, tante Martina

Leen Fortuin

Hoi Bram, wat heb jij veel te vertellen als je thuis komt ! ! Maar voor nu al vast de allerbeste wensen voor 2018.

Rianne

Hee Bram,
Dit Kerstfeest vergeet je nooit meer!!
Ik wens je een gezond en goed jaar onder de zegen van onze God!!
Nog 11 nachtjes slapen......
Groet,
Rianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood