bramviskil.reismee.nl

Deel 3 laatste week

De volgende ochtend (donderdag) moesten we al om 5.45 uur ontbijten. Om 6.20 uur vertrokken we voor onze eerste gamedrive!!

Om 6.45 uur kwamen we bij de pont bij de Nijl aan. Om 7 uur vertrok de pont naar de overkant waar het Nationaal Park zich bevond. Aan de overkant kwam Vivian, de ranger, bij ons in de auto en konden we op zoek gaan naar “The Big Five”. Hiertoe behoren de buffel, de olifant, de leeuw, het luipaard en de neushoorn. Al snel zagen we allerlei soorten antilopen, veel Pumba’s (het wrattenvarkentje uit de Lion King), buffels, en in de verte giraffen. Op een gegeven moment stonden er veel auto’s bij elkaar….. Er was een leeuw gezien! Wij hebben de leeuw niet meer kunnen zien, ze was waarschijnlijk al vertrokken ?. Toen we echter probeerden om te keren om de andere kant weer op te rijden kwam er als uit het niets een hele grote mannetjes olifant uit de struiken vandaan en stak op een paar meter van onze auto de weg over…Zo ontzettend indrukwekkend. Zo’n enorme olifant die heel rustig voorbij loopt. Je ziet hem eerst al niet aankomen, vervolgens loopt hij heel rustig voorbij, en verdwijnt weer aan de andere kant van het pad…. Onbeschrijfelijk mooi om te zien.

We vervolgden onze reis verder en Vivian dacht aan de reactie van de dieren gezien te hebben dat er gevaar dreigde…. Ze instrueerde Moses om even van het pad af te gaan (dit is verboden, er staat een boete van $150, = op als je gepakt wordt…), omdat ze de leeuwin gezien had. Moses volgde haar aanwijzingen en binnen een minuut hadden we de leeuwin gevonden. Ze lag onder een struik. We konden haar tot op een meter of 8 naderen!!! Na snel foto’s genomen te hebben zijn we snel weer terug het pad op gegaan…. Gelukkig niet betrapt en dus geen boete. Maar wij hadden wel mooi de leeuw gezien. Super bedankt Vivian en Moses!

Op het luipaard na hadden we alle dieren van ?The Big Five dus al gezien.

Een stukje verderop in het park was een waterpartij waar we allemaal even de auto uit mochten. Sommigen van ons hielden even een sanitaire stop in de struiken, ook avontuurlijk….

Na een kwartiertje gingen we weer verder, langzamerhand weer terug richting de pont.

Op de terugreis hebben we ook nog veel dieren gezien… Olifanten met kleintjes, een aantal giraffen van wat dichterbij, een moeder antilope die net een kleintje gehad had ( het stond heel wankel op de pootjes, de moeder was het kleintje nog aan het schoonlikken…. Zo schattig!!)

Het was een geweldige gamedrive!!! Om 11 uur hadden we de pont weer terug naar de overkant. We reden terug naar de lodge waar we om 12 uur weer aankwamen. We hebben er even lekker geluncht en moesten om 13.15 weer in de auto zitten om te vertrekken voor onze boottocht over de Nijl en onze beklimming naar de Murchison Falls. (Prachtige watervallen!)

Om 14 uur vertrok onze boot voor onze Nijlcruise. We zaten bovenop de boot (er was een beneden verdieping en een bovenverdieping). Het was die dag erg warm en we zaten heerlijk boven met een zonnescherm boven onze hoofden en een beetje op de wind….prima uit te houden als het een graad of 30 is ! Onderweg zagen we op de oevers de prachtigste dieren.

In het water hebben we heel veel nijlpaarden gezien, krokodillen op de oevers, groepen olifanten, buffels, antilopen, maar ook prachtige bijzondere vogels, apen…. Werkelijk prachtig allemaal. |We zagen ook nog een jonge olifant met een korte slurf… het arme dier had in een stropersval gezeten en was wel 2/3 van zijn slurfje verloren…. Zo zielig! Maar hij was wel heel dapper en kon wel overleven zei de ranger die bij ons op de boot zat.

Na twee uur varen kregen we de Murchison Falls in het zicht en gingen we van de boot af.

Aan de kant zijn we naar boven geklommen langs de waterval zodat we hem van alle kanten konden zien. Eerst al vanaf het water, toen steeds dichterbij naarmate we hoger kwamen en uiteindelijk kwamen we boven aan. Het was een prachtige tocht van ongeveer anderhalf uur lopen. De waterval is 45 meter hoog en maar 7 meter breed op het smalste punt. Heel erg indrukwekkend, het water komt met zoveel kracht naar beneden. Prachtig!

Onderweg weer veel mooie foto’s gemaakt natuurlijk….

Toen we de top van de watervallen bereikt hadden was er een uitzicht punt waar je heerlijk nat werd van de nevel van de waterval…. Dit was echt heerlijk om hier even te blijven staan. Het was een warme inspannende klim geweest. Even verderop stond Moses ons op te wachten… hij was vanaf het opstappunt van de boot rondgereden met de auto om zo bovenaan de watervallen ons weer op te pikken. Na nog een uurtje rijden kwamen we om 19 uur weer bij de lodge aan….

Wat een geweldige dag hebben we beleefd! Na het diner hebben we nog even bij elkaar op de veranda van onze lodge gezeten en hebben het niet te laat gemaakt….. Morgen weer om 5.15 uur de wekker…. Koffertjes pakken, ontbijten en weer om 6.20 uur in de auto voor onze tweede en laatste gamedrive voor we weer terug richting Kampala gaan.

Vrijdagmorgen zaten we weer om 7 uur op de pont richting het National Park.

Aan de overkant gekomen zei Moses dat we deze dag zonder gids zouden gaan. Dit bleek helemaal niet erg te zijn want Moses wist zelf ook enorm veel te vertellen over alle dieren.

We waren nog maar net onderweg toen we naast heel veel antilopen en waterbuffels een jakhals spotten. Even later zagen we ook een hyena. Toch al weer twee dieren die we de dag ervoor niet gezien hadden. Moses wilde ons heel erg graag het luipaard nog laten zien. Dit is echter heel erg moeilijk om te zien. Ze liggen in de bomen en laten zich niet makkelijk zien….

Moses heeft echt alles in het werk gesteld om het dier te vinden maar is er helaas niet in geslaagd…. Hij wilde het zo graag dat wij het eigenlijk zieliger voor hem vonden dat het niet gelukt is dan voor onszelf ?…. “Wel hebben we deze ochtend heel erg veel prachtige giraffen gezien, veel van heel dichtbij, olifanten, weer veel buffels en antilopen. Het was weer een prachtige tocht. Om 11 uur moesten we de pont weer terug hebben en begonnen we aan onze lange warme reis terug naar Kampala waar we om 18 uur weer bij het hotel aankwamen.

Wat een onvergetelijk mooie safari hebben wij met z’n allen mogen beleven. Alles was eigenlijk geweldig, een safari om nooit te vergeten! We voelen ons rijk gezegend dat we dit met elkaar mee mochten maken.

Morgen gaan we naar het Boyshome toe. We kijken er enorm naar uit met z’n allen!

Rianne

Wat een belevenissen.....om jaren op te teren, denk ik!

Doingoood