bramviskil.reismee.nl

Laatste deel

Zaterdagmorgen konden we een klein beetje uitslapen…. We gingen pas om 8 uur aan het ontbijt ? haha… Na het ontbijt zijn we om 9 uur vertrokken naar het Boyshome met een taxibusje omdat we onze 6 koffers met goederen voor op het project bij ons hadden. We hadden aan Bram gevraagd wat er allemaal nodig is op het project. Hij had in overleg met Uncle Philip en Uncle Isaac een lijstje gemaakt en wij hebben zoveel als mogelijk was meegenomen naar Uganda.

Toen we aankwamen bij het Boyshome en Bram de poort opende voor de taxichauffeur kwamen de jongens al op Bram afgerend. Wat waren ze blij om hem weer te zien. Wat geweldig om te zien hoe blijdschap er uit kan zien!!!

Toen wij ook uit de taxi kwamen renden de kinderen ook op ons af en stelden zich aan ons voor. Ze vonden het heel leuk dat we er waren.

Na kennis gemaakt te hebben met Sylvia en de Henriette de kokkin hebben we de koffers boven in het kantoor neergezet. We spraken af dat we de koffers in de middag leeg zouden maken en uitleg zouden geven over alles wat we bij ons hadden. Toen we weer beneden kwamen vertelde de jongens dat wij nu boodschappen zouden gaan doen en dat we rond 16 uur weer terug zouden zijn om met z’n allen gezellig samen te eten en spelen.

We vertrokken de poort weer uit, liepen een stukje naar een Boda standplaats en stapten achterop de Boda richting Crafts Market. Dit is een klein marktje waar zo’n 25 kleine souvenirs winkeltjes bij elkaar zitten.

De rit op de boda ging niet voor allemaal even vlekkeloos…. Er was een weg afgesloten waar de boda van Bram en van mij wel gewoon overheen ging, maar de bodas van Govert, Hans en Jolanda namen een andere weg. Jolanda was op een gegeven moment helemaal alleen en de boda chauffeur wist eigenlijk niet waar hij heen moest…… Na even stil gestaan te hebben bij een “stage”(boda standplaats) met volgens Jo wel 100 boda ’s zag Jolanda gelukkig Hans voorbij rijden en riep tegen de chauffeur…Look there’s Hans….. Follow Hans!!

Volgens eigen zeggen was ze nog nooooooit zo blij geweest om Hans te zien?

Het avontuur liep gelukkig goed af en we kwamen allemaal veilig aan bij de Crafts Market.

Nadat Govert en Jolanda souvenirs voor de kids hadden , Bram een voetbalshirt van Uganda voor Chris en zichzelf en Hans een briefopener met nijlpaard erop gekocht hadden konden we naar Java’s voor de lunch. Bram had in zijn blog al regelmatig over Java’s gesproken…. Goede koffie, lekkere punten erbij, heerlijke smoothies en goed eten!

Aangezien wij zoveel mogelijk mee wilden maken wat Bram meegemaakt heeft de afgelopen tijd, hadden we besloten om daar te gaan eten. We hebben heerlijk gegeten, Bram had niks teveel gezegd!

Na de lunch was het tijd om boodschappen voor de barbecue te doen.

We kochten vlees, fruit, brood, en voor alle kinderen een eigen flesje cola of sprite. Dit vinden de kinderen helemaal het einde! Ze drinken altijd alleen maar water….

Dit keer moesten we wel met een taxi terug naar het Boyshome, alle boodschappen konden niet mee achterop de boda….

Aangekomen bij het Boyshome was Uncle Philip er ook. Ook ontmoetten we Uncle Steven ( de chauffeur) en Uncle Eric, de leraar.

Na een kwartiertje kwam Uncle Isaac er ook aan en konden we met hem ook kennismaken. Isaac vertelde over het werk van Agape Ministries en heette ons ook hartelijk welkom.

Jick en Carola (zij volgt Bram op op het project samen met Jick) kwamen ook al snel aan en Frank en Joris waren ook van de partij.

Met z’n allen hebben de koffers met de spullen leeggemaakt en zoveel mogelijk verteld wat het allemaal is. Daarna zijn we met z’n allen de voorbereiding voor de barbecue gaan doen.

We maakten fruitspiesen, kipspiesen, hamburgers, sneden stokbrood…. Carola had nog een grote pastasalade meegenomen. Het was groot feest!

De kinderen kennen het concept van barbecueën niet en wilden na het eerst bordje met fruit, een knakworst en wat pasta salade hun bordjes al keurig inleveren… We vertelden ze dat er elke keer weer wat nieuws komt om te eten…. Ze hebben allemaal gesmuld!

Na het eten wilden de kinderen voor ons dansen en zingen. De trommels werden gepakt en het feest begon! Wat geweldig om mee te maken. Na een poosje moesten Hans en Govert er ook aan geloven en begonnen aan hun eigen drumsessie! Niet onverdienstelijk moet ik zeggen?

Binnenkort wordt hun bookingsite geopend!

Iedereen was aan het dansen en zingen. Vanavond zongen we onder andere ook weer: Jesus, Jesus my saviour…. Het voorstel liedje zogezegd. Het werd een lang lied want we waren wel met zn dertigen denk ik!

Toen we allemaal in een kring stonden stelde Sylvia voor om nog een worship lied te zingen.

Hierna ging ze voor in gebed en mocht iedereen voor zichzelf en hardop door elkaar bidden.

Hierna moesten wij met z’n vijven in een kring in de grote kring gaan staan en werden we gezegend door alle kinderen en de leiding van Agape Ministries….. Zo ongelofelijk mooi om mee te maken, al die kinderen die je aanraakten en je het allerbeste toewensen…

We voelden ons werkelijk heel rijk gezegend en heel erg klein. Al die kinderen, die werkelijk niets hebben, geen thuis waar ze op dit moment terecht kunnen, geen eten als ze niet zelf naar het Drop In komen of in het Boyshome mogen wonen. Kinderen die zo dankbaar zijn voor alles wat ze ontvangen, een knuffel, een luisterend oor…. Onvergetelijk dat zij ons, rijke westerlingen die werkelijk alles hebben wat ons hartje begeerd, zegenen en ons alle goeds toewensen.

Lieve kinderen, Moge God jullie zegenen en behoeden. Wij bidden voor jullie dat jullie dromen uit mogen komen, dat jullie weer herenigd zullen worden met jullie familie en dat jullie een toekomst mogen hebben in het prachtige Uganda.

(Als de kinderen het Boyshome verlaten, gaan ze terug naar familie en gaan ze naar school. Agape Ministries betaalt het schoolgeld en houdt samen met de school de leerling in de gaten. Agape laat deze kinderen dus niet los als ze het Boyshome verlaten).

Na deze mooie momenten van zang, dans en gebeden gingen we naar binnen. Daar nam Uncle Isaac het woord en bedankte Bram voor zijn inzet op het project. Ze waren erg tevreden over hem en vonden het erg jammer dat hij weg ging. De kinderen en Bram waren oprecht van elkaar gaan houden en ze zullen elkaar dan ook echt gaan missen.

Isaac overhandigde Bram een “Certificate of Volunteer” als blijk van waardering. (De donderdag ervoor had Bram ook al een “Certificate of Appreciation” van Doingoood van Frank mogen ontvangen bij zijn laatste evaluatie). Na de mooie woorden van Isaac sprak Philip ook nog kort. Hij had afgelopen maandag natuurlijk al op het Drop In gesproken. Uncle Eric, de teacher overhandigde Bram nog een brief waarin hij zijn waardering uitsprak. Kortom het was een grote loftrompet zoals Bram zelf verlegen zou zeggen ….. Isaac vroeg of een van de jongens nog wat tegen Bram wilde zeggen namens de groep. Kleine Ivan kwam naar voren en nam het woord. Kippenvel!! Ivan had Bram de eerste 6 weken op het Drop In center meegemaakt en mocht net voor de kerstvakantie mee naar het Boyshome. Bram had een bijzondere band met het jochie en het was ook heel emotioneel dat juist Ivan hem toesprak.

Als laatste kreeg Bram zelf het woord. Hij bedankte iedereen voor de prachtige tijd die ze samen beleefd hadden. Hij zei dat hij iedereen enorm zou gaan missen en dat hij ze niet vergeten zou.

Hierna sprak Hans nog een dankwoord uit en was het echt tijd om afscheid te gaan nemen. Net als op het Drop In hadden we voor de kinderen een klein tasje met wat lekkers en wat speelgoed meegenomen. Toen Bram het uitgedeeld had en we iedereen gedag gezegd hadden liepen we nog even het Boyshome door….. Op de slaapzalen werd al druk gebellenblaasd ?.

Dag alle lieve mensen en kinderen van Agape Ministries . God bless you all.

Buiten de poort stond onze taxichauffeur ons al op te wachten. We zijn (met onze nu lege koffers) weer naar het hotel gereden. In de tuin (het was een uur of tien ’s avonds, maar nog wel heerlijke temperatuur) hebben we nog een smoothie genomen en nagenoten van de fantastische dag. Govert had besloten dat we de volgende dag (zondag) de kerkdienst van 8.00 uur zouden nemen, dus om 6.30 weer ontbijten, 7 uur de taxi richting WaToTo church en om 8 uur beginnen.

Pluk de dag!!!

Zoals gezegd dus om 7 uur de taxi naar de kerk genomen. Om tien over half 8 arriveerden we bij de kerk, waar het al een gezellige drukte was. Eerst moesten we door detectiepoortjes en moesten we onze telefoons en fototoestellen in een apart bakje doen. (net als bij de douane..)

Govert werd eruit gepikt en moest mee naar een kantoortje om zijn fototoestel te “registeren”

Even waren we bang dat hij het pas na de dienst weer op mocht halen maar het mocht toch gewoon mee naar binnen….. ( de wegen van de bureaucratie zijn ondoorgrondelijk in Uganda?)

Eenmaal binnen in de kerkzaal was het nog rustig. Een van de bandleden herkende Bram en heette ons allemaal hartelijk welkom. Erg leuk!

Om 8 uur begon de dienst met zang van de (erg goede) band. Om een uur of kwart over acht zat de kerk helemaal vol. (ongeveer 700 mensen). Per weekend zijn er 5 diensten in de WaToTo.

Zaterdagmiddag om 15 en 17 uur. Zondag om 8, 10, en 12 uur. Alle diensten zijn altijd helemaal vol. Deze morgen was er een pastor met zijn vrouw uit Amerika die voorging. De preek ging over “Building great relations”. Het was heel goed te verstaan en leerzaam. We moeten goed met elkaar communiceren, (uitdaging in het digitale tijdperk waar iedereen op zijn telefoon zit ipv met elkaar te praten…), we moeten investeren in Quality time met onze dierbaren, We moeten woorden van leven spreken, dus positieve en opbouwende dingen zeggen, en anders onze mond houden…. Werken aan goede gewoonten. Van elkaar genieten en plezier hebben. En tot slot: elkaar vergeven. Het was een inspirerende preek en o zo waar!

Na de dienst zijn Hans, Bram en ik nog even naar het Doingooodhuis gereden om Brams koffers op te halen. Govert en Jolanda zijn naar het hotel terug gegaan.

Na de koffers gepakt te hebben en afscheid van de andere vrijwilligers genomen te hebben zijn ook wij naar het hotel gegaan. Die middag hebben we nog heerlijk aan het zwembad met uitzicht op het Victoria meer gelegen. Het was schitterend weer en we hebben genoten. Om 19 uur kwam de taxi om ons naar het vliegveld te brengen. Het zat erop!

Na een prima vlucht landden we om 5.45 uur lokale tijd op Schiphol.

Daar wachtte ons een superleuke verrassing. Janine, Christel, Damian en Douwe waren ontzettend vroeg hun bed uitgekomen om ons op te wachten..

Bram was helemaal vereerd dat ze gekomen waren.

Met z’n allen hebben we nog koffie gedronken voor we in de auto’s naar huis stapten.

Het was een onvergetelijke reis. Lieve reisgenoten, lieve Govert en Jolanda, heel erg bedankt voor de geweldige reis die wij samen mochten beleven. Wat hebben we veel meegemaakt en wat was het gezellig en goed met elkaar. Dank natuurlijk ook aan Bram. Als hij dit avontuur niet was aangegaan dan hadden wij deze reis ook niet gemaakt!

Ik geef nu “de pen” voor de laatste keer aan Bram.

Dank aan jou voor je geweldige blogs!

Je had een hoop volgers en we hebben van je prachtige avonturen genoten!

Dikke kus,

Carolien

Martina

Wat een prachtige avonturen hebben jullie meegemaakt en wat een bijzondere mensen en kinderen hebben jullie ontmoet, bedankt dat jullie dit met ons wilde delen, we hebben genoten van jullie verhalen, jullie zullen deze herinneringen altijd in jullie hart bewaren xx zus

Martina

Wat hebben jullie prachtige avonturen beleefd en bijzondere mensen en kinderen ontmoet!!wat fijn dat jullie dit met ons wilde delen, we hebben genoten van alle blogs, bedankt! Jullie zullen deze mooie herinneringen altijd bewaren in jullie ❤️

Martina

Lieve zus, wat hebben jullie prachtige avonturen beleefd en bijzondere mensen en kinderen ontmoet! Wat fijn dat jullie dit met ons wilde delen, we hebben genoten van alle blogs! Bram en Carolien bedankt hiervoor !! jullie zullen deze herinneringen voor altijd in jullie ❤️ Bewaren. Xx zus

Jolanda

Wat n ontzettend gave blog als je het zo terugleest: het is gewoon haast ongelooflijk wat we allemaal gezien en gedaan hebben!! Wat n supermooie reis !!!
En het belangrijkste van alles : zoo mooi om te zien hoe Bram het leven van die jongens zo heeft verrijkt met zijn inzet, echt top Bram!
En wat heb je alles heerlijk en eerlijk verwoord Carolien !!!

Rianne

Prachtige verhalen!! Bedankt voor jullie belevenissen, zowel Carolien als Bram!

Ben & Anneke R.

Welkom in ons koude kikkerland met lege koffers maar met een schat aan ervaringen. Het was super leuk om Bram’s blog te lezen. Dankjewel Bram en Carolien. En jullie zullen vast en zeker de Boys blijven volgen ! Grtz.

Reth

Tjonge, wat beschreef je jullie reis-met-méérwaarde beeldend, Carolien! Alsof we er zelf bij waren.
De mooiste zin? 'Wat geweldig om te zien hoe blijdschap er uit kan zien'. Daar word je zelfs als meelezer acuut vrolijk van, toch?!

Doingoood