bramviskil.reismee.nl

Weekend en eerste dag op het project

Hee allemaal, In deze blog lezen jullie hoe mijn weekend en eerste dag op het project verlopen zijn. Zaterdag was een topdag! Het was prachtig weer en ben met Roeline, Henrike en Sanne naar Cassia Lodge geweest. Cassia Lodge is een hotel met een mooi zwembad en prachtig uitzicht over Kampala en het Victoriameer. We zijn hier heerlijk wezen zwemmen, genieten van het prachtige uitzicht en nog een heerlijke lunch meegepakt: we hadden allemaal hamburgers haha. Rond een uur of 4 gingen we terug richting het Doingoood huis. We hadden namelijk met de groep afgesproken om met de hele Doingoood delegatie, dus inclusief de coördinatoren Frank en Joris, te gaan bbq’en, omdat er gedurende het weekend veel vrijwilligers terug huiswaarts zouden keren. De BBQ was super gezellig en na heel de avond lekker buiten te hebben gezeten, gingen we ons bed opzoeken. Zondag begon met het hoogtepunt: de kerkdienst in de Watoto kerk. Ik ging samen met 4 anderen uit het Doingoood huis: Henrike, Roeline, Mieke en Beau. De kerk zat bomvol, wat betekent dat er minstens 600 man aanwezig was. De kerk was overigens super modern! Er werden filmpjes afgespeeld waar we in Nederland nog een puntje aan kunnen zuigen en de samenzang en preekpunten waren te zien op een beamer. Verder was het een typisch Afrikaanse kerk: veel vrolijke muziek, waarbij men niet stil kon blijven staan op het podium. Alle zang werd namelijk begeleid door een band, ondersteund door een achtergrond koor van een man of 50. De preek ging over hinderances to finishing strong, oftewel: hindernissen die je kunnen weerhouden uit de hemel. De predikant was zo’n typische Afrikaan met een altijd lachend gezicht. Hij begon zijn preek met hoe hij vroeger een hekel had met rondjes rennen om de school bij gym. Hij begon altijd voortvarend, maar eindigde altijd als laatste. Dit moeten we in ons geloof zien te voorkomen. Vervolgens besprak hij 3 hindernissen. Ten eerste, God niet gehoorzamen. Ten tweede, ongeduldigheid, en ten derde, een onbewaakt hart. Hij besprak deze punten aan de hand van Koning Saul (in SamuĂ«l). Hij eindigde zijn preek met HebreĂ«n 12: 1-3, wat heel mooi aansluit op de beeldspraak waar de preek omheen gebouwd was: een hardloopwedstrijd die pas op de laatste meter beslist wordt. De preek was prachtig, maar misschien nog wel mooier voor mij persoonlijk was de tekst in Ă©Ă©n bepaald lied. Het luidde als volgt: Send me to the nations, send me to my neighbours (Zend mij naar de naties, zend mij naar mijn naasten). Dit is precies de reden dat ik hier in Oeganda zit, dus die kwam wel ff binnen ;)De rest van de zondag was rustig en heb ik doorgebracht met het kijken van een filmpje en weer gezellig koken en eten met de groep. Maandag was m’n eerste echte dag op het project. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn. Ik was om half 9 op het project en de kinderen stroomden nog binnen. Er werd mij gelijk verteld dat het rooster erg flexibel is, eigenlijk zoals je wel zou verwachten in Afrika ;) Toen iedereen was binnen gedruppeld, begon de dag met liedjes zingen en bidden. Op maandagen gaan de kinderen en al hun kleren altijd in bad. Hier wordt wel dik een uur voor uitgetrokken. Hierna kwamen de jongens naar binnen en werden de kleurplaten en lege vellen papier uit de kast gehaald. Dik een uur lang waren ze zoet met kleuren, tekenen, mooie (christelijke) teksten op papier zetten, die vervolgens allemaal opgehangen worden. Omstreeks 12 uur was het tijd voor voetbal. Kegelvoetbal om precies te zijn, of op z’n Afrikaans: bakstenen voetbal ;) Uiteraard heb ik even meegedaan ;PTerwijl ik nog zat uit te zweten, pikten de kinderen hun gewassen kleren weer van het grasveld waar het had liggen drogen. Toen ik binnenkwam stonden er al een paar in de rij: het was lunchtijd. Hier hebben ze overigens een goed systeem voor: eerst moeten ze hun geleende kleren inleveren, voordat ze lunch krijgen: anders nemen ze de kleding mee haha. De lunch bestaat uit plakrijst met bonen: prima te eten ? Na de lunch gaan de kinderen allemaal weer naar ‘huis’, en niemand weet waar dat is. Toen de eerste kinderen vertrokken ben ik ook op weg gegaan naar mijn volgende adres: het Boys home. Hier aangekomen ben ik gelijk even naar Uncle Isaac gegaan en gevraagd wat de bedoeling was. De kinderen hadden ’s ochtends al les gehad in social studies, en hadden daarom de rest van de dag vrij. Dat betekende dat Bram weer aan de bak mocht. Voor ik het weet stond ik in allerlei onmogelijke hoeken tijdens een potje twister, gevolgd door een potje basketbal. Toen ik wederom doorgezweten was ging ik naar binnen, waar ik een hoop legpuzzels heb gedaan met een hoop verschillende kids. Ik sloot mijn spelletjes middag af met een aantal potjes vier op een rij, waarna het al kwart over 5 ’s middags was: tijd om naar huis te gaan. ’s Avonds weer heerlijk gegeten en afgewassen/gedroogd in het donker, omdat de stroom wel eens uitvalt hier ;) De rest van de avond lekker gerelaxed en voor al de lieve, meelevende mensen weer een blog geschreven :P Ik lees al jullie lieve reacties hoor ?Groetjes uit het mooie Oeganda, Bram

Reacties

Reacties

martina

Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven, en wat heb je veel meegemaakt, zo te horen geniet jij daar en de kinderen met jou!! heel fijn om jou avonturen te lezen en voor morgen weer veel succes en een fijne dag van ons allemaal xx je tante

Carolien (mama?)

Lieve Bram,
Het is zo fijn om te horen dat je het zo goed hebt in Oeganda.
Wat een heerlijk eerste weekend heb je mogen beleven, wat een feest zullen de kerkdiensten daar zijn! Wij hopen dat we ook een dienst mee kunnen maken als we in Januari naar jou toe komen â›Ș??
Fijn dat je gisteren aan de slag kon op je project! Zo te horen heb je genoten ?.
Een hele fijne dag weer vandaag, en we kijken weer uit naar je volgende belevenissen en je leuke blogs.
Dikke kus, mama

Oma

Hoi Bram , ten eerste gefeliciteerd met je vader en nog heel veel fijne jaren met elkaar . Ik het genoten van je brief . Als je weer terug bent kan je wel een boek schrijven . Komen er nu vandaag weer andere kinderen of heb je steeds dezelfde ??

Oma

Ik wens je een fijne dag en tot de volgende blog . Kus O en O

Opa prins

Hoi Bram. Allereerst van harte gelukgewenst met de verjaardag van je Vader en nog heel veel gezonde jaren met elkaar .Bram het was heel gezellig je blog te lezen lk zag het gebeuren in de Kerkdienst als in een film voor mij geweldig Dan Bram ben lk tot de conclusie gekomen dat je niet alleen Opa s tel op gang kan slingeren maar ook nog heel boeiend kan schrijven ik heb ervan genoten.Nog een heel fijne dag en tot schrijfs Opa.

Jolanda

Hoi Bram, wat heb je weer n heerlijke eerlijke blog geschreven: gewoon n genot om te lezen hoe je Oeganda ervaart!!
Best drukke dagen zeg, en in die warmte ook lange dagen! Supermooi om te lezen dat de kerkdiensten zo vrolijk zijn!! Geniet, liefs Jolanda

Chris

Hey Brother!
Wat een hoop mooie verhalen heb je weer! Leuk om te zien hoe je erover schrijft en hoe je al helemaal in het project zit! Ik zie het helemaal voor me, hoe jij de kids vermaakt en dingen leert! Ze zijn vast gek op je! Zitten er nog special talenten bij voor het nederlands elftal? Als ik je verhaal zo lees is het net alsof je erbij bent:p Ben nu al benieuwd wat je de komende dagen allemaal gaat beleven.
Heel veel success!
X Chris

Adwin

Leuke stukjes Bram,
Volgens mij past dit voornamelijk sportieve leven jou wel. Nederland is mi. echt te passief. Een gezond lichaam in een gezonde geest. Dit gaat samen op. wat dat betreft kunnen we leren van de Oegandezen. Wat wel weer mondiaal is zijn de 3 hindernissen van het geloofsleven. Mondiaal betekent dus eigenlijk "menselijk". Als hardloper moeten we oppassen geen doodloper te worden. Uiteindelijk zal God ons tot de finish leiden en brengen. Goede en gezegende tijd toegewenst voor de komende weken. Liefs uit OB

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood