bramviskil.reismee.nl

Deel 2 laatste week

Na een superdag op het drop in maandag stond vandaag de safari op het programma. ’s Ochtends om 7 uur hebben we uitgecheckt en onze bagage in de lugageroom opgeslagen tot vrijdagavond. Toen we zaten te ontbijten kwam tegen 8 uur Moses, onze gids en chauffeur, er al aan. Vol verwachting gingen we met hem mee naar de auto. Tot onze verassing en blijdschap kwam Moses aanrijden met een echte beige/gele landcruiser met een dak dat omhoog kan tijdens de game drives (safaritocht op zoek naar de Big 5). Na het inladen van de koffers begonnen we aan een lange tocht richting het Murchison Falls national park. Uiteraard was het weer heel druk in de stad en duurde het zeker twee uur voor we de stad een beetje uit waren. Het landschap werd groener en steeds minder stedelijk. Langs de weg kwamen we af en toe wat kleinere winkeltjes en kleine gemeenschappen tegen van kleine stenen of lemen huisjes. Onderweg in een wat groter dorp zijn we nog gestopt bij een tankstation om water in te slaan voor de komende dagen. Rond het middaguur kwamen we aan bij het neushoorn reservaat. Bij aankomst moesten we ons eerst registreren. Na een klein kwartiertje kregen we een gids toegewezen die ons van alles vertelde over de neushoorns. Ook vertelde hij wat we moesten doen als de neushoorn op ons af zou komen: ga achter een boom of struik staan of klim in een boom. Een neushoorn heeft namelijk kleine ogen aan de zijkant van zijn kop en kan door de grote hoorn op zijn neus niet goed focussen. Best wel spannend, want een neushoorn weegt 3000 kg en kan wel 45km/h rennen.. Heel voorzichtig en zo stil mogelijk liepen we achter onze gids aan. Na een wandeling van een minuut of 10-15 kwamen we de eerste neushoorns al tegen. Allereerst zagen we een vader, moeder en baby neushoorn. Verderop zagen we nog 2 keer een moeder met een baby. We konden tot op 10 meter van de neushoorns komen! Wat hebben we een geluk gehad dat we zoveel van deze prachtige dieren van dichtbij hebben kunnen zien. Na nog een foto met onze gids gemaakt te hebben, gingen we weer verder. Het was intussen tegen tweeën en we hadden best trek. Moses stopte na een paar kilometer bij een leuk restaurant waar we gezellig met z’n allen in de tuin gegeten hebben. Om half 4 zaten we weer in de auto om het laatste stuk richting Budongo Eco Lodge te rijden. Rond 6 uur kwamen we bij de lodge aan waar we heel erg hartelijk ontvangen werden door Robbert. Allereerst kregen we een glaasje passievruchtsap en een warm doekje om je gezicht en handen mee op te frissen. Geen overbodige luxe met al dat stof en de uitlaatgassen in Kampala. Toen we weer helemaal fris waren kwam Robbert voor de briefing. Hij vertelde ons dat deze lodge zo ecologisch mogelijk gerund wordt. Dit hield onder andere in dat het toilet niet met water doorgespoeld wordt. Robbert vertelde ons dat er naast het toilet een emmer met een soort as stond. Na de grote of kleine boodschap is het de bedoeling dat je een schepje as in het toilet gooit. Jolanda keek hem heel ongelovig en paniekerig aan en zei: ‘Bram, ik geloof dat ik het niet begrijp hoor! Moeten we nu onze drol begraven?’ Bram keek Jolanda aan en zei: ‘Ja, dat klopt!’ We schoten allemaal onbedaarlijk in de lach en Govert zei: ‘Nou lekker dan Carolien! Waar heb je ons mee naartoe genomen?’ Ondertussen legde Robbert onverstoorbaar het eco toiletsysteem nogmaals uit. Na de uitleg over de lodge kwam het diner ter sprake. Het diner bestond uit drie gangen. Het voorgerecht en dessert stonden vast, maar het hoofdgerecht was een keuze tussen vlees of vegatarisch. Hij vertelde dat het vleesgerecht ‘Taki’ was. Wij keken elkaar aan en begrepen niet wat dat was. Hoopvol keken we naar Bram, nadat Robbert nog een keer gezegd had dat het ‘Taki’ was. Bram had ook geen flauw idee wat de beste man bedoelde dus probeerde Robbert het uit te leggen: ‘it is a very large bird..’ en hij ging uitbeelden hoe het eruit zag. En ja hoor, dat hielp. Hij bedoelde te zeggen dat het turkey was, kalkoen dus! Sindsdien noemden wij Robbert Taki. We kozen allemaal voor de kalkoen en hebben heerlijk gegeten. Na het diner bij kaarslicht hebben we nog heerlijk op de veranda gezeten. Robbert vertelde dat we om 7 uur moesten ontbijten en dat om 8 uur de ranger zou komen voor de briefing over de chimpansee trekking. Niet al te laat vertrokken wij naar onze cabin om te gaan slapen. We hebben heerlijk geslapen onder onze klamboe. En het veel besproken ecotoilet werkte prima!!!

In de nacht hoorde je allemaal geluiden van de apen, de vogels en andere dieren die in het bos verblijven. De apen liepen gewoon rond onze cabins en soms hoorden we ze gewoon over het dak lopen. Om 6.15 uur stond de wekker en hebben we onze spullen weer ingepakt en gingen ontbijten. We hebben heerlijk rustig gegeten (we waren de enige gasten in de lodge) onder het toeziend oog van wat bavianen. Een bijzondere belevenis!

Om 8 uur stipt kwam onze gids. Hij heette James en het was een supergids!

We vertrokken direkt achter de lodge lopend het bos in. Het lopen dwars door het bos is alleen al een heel bijzondere ervaring. James herkent alle geluiden en staat dan telkens stil om te luisteren waar de apen ongeveer zitten en wat ze roepen. Zo knap!

Na een minuut of 20 zagen we een chimpansee op het pad zitten. Helaas ging hij er vandoor voor we een goede foto konden maken…. We vervolgden onze weg en werden na een poosje getrakteerd op een hele groep apen in de bomen boven ons. Mannetjes, vrouwtjes en kleintjes.

We zijn wel een uur op deze plek geweest en hebben veel foto’s en filmpjes kunnen maken. De apen waren heerlijk aan het slingeren en spelen met elkaar of zaten elkaar lekker te vlooien. Geweldig om te zien! Wat hebben we geluk gehad dat we zoveel chimpansees gezien hebben.

Nadat we weer teruggelopen waren door het bos kwamen we rond elf uur weer bij de lodge aan.

Na de heerlijke lunch vervolgden we onze reis richting Murchison Falls.

Rond een uur of twee kwamen we bij onze volgene lodge aan. Murchison Falls River Lodge ligt aan de rivier De Nijl. Het is een prachtige omgeving waar her en der over het terrein allemaal luxe safari tenten en cottages staan. Ook is er een klein zwembad met ligstoelen eromheen. Het restaurant staat bovenaan de heuvel zodat je een prachtig uitzicht hebt over de rivier en de nijlpaarden zo kan zien… Deze middag hebben we heerlijk bij het zwembad doorgebracht. Het was een graad of 28, prima uit te houden dus! De eerste nacht sliepen Govert en Jolanda in een luxe safaritent en wij met zn drietjes in een cottage. Na het diner werden we door personeel naar onze tent/cottage begeleid. ’s Avonds en ’s nachts komen de nijlpaarden namelijk aan land om gras te eten. Je hoort ze ’s nachts ook echt rondom de tenten scharrelen. Uniek om mee te maken.

Morgen horen jullie hoe de game drives verliepen :)

Ben & Anneke R.

Wat een prachtige verhalen. Een reis om nooit te vergeten. Groetjes

Martina

Wat leuk om alles te lezen, Ik kijk uit naar de volgende avonturen xx zus
?

Doingoood